پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

مقام معظم رهبری:

در مجــالس عـــزاداری مــاه محـرم ‚ این سـه
ویــژگی ‚ باید وجـود داشته باشد:

1) عــــــاطفــه را نسبـــت بــه حسیـــن بـــن
علـی و خــــانــدان پیغمبر‚ علیهـم صلواه الله‚
بیشتـر کند.( علقه و رابطه و پیـوند عاطفی را
باید مستحکم تر سازد.چون رابطه ی عاطفی‚
یک رابطه یبسیار ذی قیمت است.
2) نسبت بــه حادثه ی عاشورا‚ باید دید روشن
و واضحـــی به مســـتمع بـــدهد.
۳) نسبت بــه معارف دیـن ‚ هـم ایجاد معرفت
و هم ایجاد ایمان و لو به نحو کمی کند.

هدف این وبلاگ تأکید بر تعزیـه خـوانـی سنتی
و تـرویج ایـن هنـر اصیـل اسلامی با عنایت به
منویات مقـام عظمــای ولایت و مـراجع عظـام
تقلید است. از عـزیـزان علاقه مند به این هنـر
دعـوت می شـود بـا نظــرات سازنده خویش ما
را در تـرویج تعزیـه سنتی و جلوگیـری از آسیب
های این هنر یاری فرمایید.

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۶
خرداد


  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۲۳
خرداد

مرحوم مصطفی منصوری حبیب آبادی



تعزیه حضرت علی اکبر ع (شبیه امام : مرحوم مصطفی منصوری)


آن مرحوم ، هنر اصیل تعزیه خوانی را از دوران نوجوانی آغاز نمود. وی فقط ده سال داشت که دوران یادگیری تعزیه را در نقش های موافق خوان در حضور دو تن از پیشکسوتان تعزیه حبیب آباد به نام استاد مرشد غلامرضا مهوری و حاج نایب خیری در حسینیه محله پایین آغاز نمود. آن مرحوم به علت علاقه خود به این هنر اسلامی و نیز علاقه مردم این شهر به هنر تعزیه خوانی پس از گذشت چند سال به همراه تعدادی از تعزیه خوانان دیگر این شهر اقدام به تشکیل گروه تعزیه خوانی جدید نمودند که پس از مدتی با همت مردم و متولیان امر حسینیه حضرت امام حسین و حضرت ابالفضل علیهما السلام معروف به محله بالا تاسیس شد که تا امروز عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در آن برپاست.

آن مرحوم بیشتر در نقش های موافق بالاخص شبیه امام حسین علیه السلام به ایفای نقش می پرداخت و در ایام دهه اول محرم و روز عاشورا جمعیت زیادی از مشتاقان  امام حسین علیه السلام و عزاداری روز عاشورا برای دیدن تعزیه به آن حسینیه رهسپار می شدند.

مرحوم مصطفی منصوری به علت بیماری دیابت در اواخر عمر قادر به ادامه تعزیه نبود و در سال 1382 شمسی دار فانی را وداع گفت.  روحش شاد


با تشکر از آقای جواد مهوری که در تهیه این متن ما را یاری نمودند

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۱۸
خرداد

 

 

             فایل صوتی : قسمتی از ورود ابن سعد به کربلا

 

آقای مصطفی محسنی حبیب آبادی فرزند رضا در سال 1323شمسی درحبیب آباد متولد گردید وی که بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است تعزیه خوانی را از سن 6 سالگی، حدودا از سال 1335 شمسی آغاز نمود.

از جمله مشوقین آقای محسنی به این هنر اصیل اسلامی می توان به مرحوم علی اکبر مهوری معروف به علی اکبر ابن سعد، مرحوم استاد نبی اله فقیه و خصوصا مرحوم آیت اله ادیب حبیب آبادی اشاره نمود.

وی تعزیه خوانی را ابتدا در نقش سکینه در حسینیه محله پایین حبیب آباد آغاز نموده و هم اکنون در نقش عمر سعد به زیبای ایفای نقش می نماید.

محسنی حبیب آبادی در خصوص تفاوت تعزیه سنتی با تعزیه امروزی می گوید :

در قدیم فقط عزاداری بود فعلا تعزیه شده است تماشای اسب و اسب دوانی که مردم را نیز از عزاداری به تماشای اسب سوق داده است.

ایشان در بیانی انتقادی می گوید : در قدیم مردم حبیب آباد غیرتشان اجازه نمی داد تعزیه خوانهای بیرونی در این شهر ایفای نقش نمایند ولی فعلا برخی افراد با پرداخت مبالغ گزاف ، تعزیه خوانهای غریبه را جهت تعزیه خوانی در این شهر که خود مهد تعزیه خوانی است دعوت می نمایند که این کم ارزش نمودن کار تعزیه خوانهای بومی و ارج ننهادن به زحمات ایشان است.

ایشان با سبک خاص و منحصر به فرد خود در شبیه عمر سعد هنوز اصالت خویش را حفظ نموده و با موسیقی آوازی مربوط به این نقش تأثیر بسزایی بر روی ذهن مخاطب ایجاد نموده و با ایفای نقش زیبای خود، آن خوی ظالمانه و ستمگری عمر سعد ملعون را به خوبی به مخاطب القاء می کند.

روز های عاشورا و در تعزیه معروف به هفتاد و دو تن که در حسینیه های حبیب آباد برپا می باشد، ورود عمر سعد (با نقش ایشان) معروف بوده و جمعیت زیادی از مشتاقان به تعزیه را جهت تماشا به حسینیه سید الشهداء و حضرت ابالفضل (علیهما السلام) - محله پایین - می کشاند.

 

 
  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۱۲
خرداد
  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۱۲
خرداد

آیت الله حاج شیخ عباسعلی ادیب حبیب آبادی، فرزند مرحوم حاج محمد جعفر، در روز جمعه ۱۳ جمادی الاول سال ۱۳۱۵ ه. ق،۱۲۷۴ شمسی در شهر حبیب آباد برخوار اصفهان متولد گردید.

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۱۲
خرداد

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۰۴
خرداد


       فایل صوتی : گفتگوی امام حسین (ع) با زینب کبری (س)

یکی دیگر از تعزیه خوانان پیشکسوت شهر حبیب آباد که همچون سایر تعزیه خوانان سنتی خلوص نیت وی مثال زدنی است و از سلسله جلیله سادات حسینی حبیب آباد می باشد آقای سید کریم مومنی حبیب آبادی می باشد.

ایشان نیز تعزیه خوانی را در سنین نوجوانی آغاز نمود و تا سالهای اخیر نیز در نقش های موافق بالاخص شبیه حضرت امام حسین علیه السلام به ایفای نقش پرداخت و متأسفانه در این سالهای اخیر به دلیل بیماری قادر به اجرای تعزیه نبوده است که از خداوند متعال برای ایشان و همه مریضان شفای عاجل مسألت می نماییم.

از آنجا که ایشان علاوه بر کار کشاورزی به دامداری نیز می پرداخت، تبحر ویژه ای در مهار نمودن اسب و رام کردن اسب داشت به گونه ای که سوار کاری سید کریم در حبیب آباد مثال زدنی است.

ایشان به دور از بعضی خرافه ها و متأسفانه ردیف های آوازی نامعمول که توسط نمایش دهندگان تئاتر خیابانی در تعزیه امروزی مرسوم شده به سادگی و به دور از تحریرهای نامتعارف به اجرای نقش امام حسین علیه السلام می پرداخت و صفای باطن ایشان بر ارزش معنوی این هنر می افزود که تعزیه شهادت امام حسین ع ایشان در روز عاشورا بسیار دیدنی بود و خیل عزاداران و علاقه مندان به تعزیه را به حسینیه جذب می نمود.

سید کریم مومنی حبیب آبادی شبیه حضرت امام حسین ع

سید کریم مومنی حبیب آبادی شبیه امام حسین ع روز عاشورا

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۰۲
خرداد

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۰۲
خرداد

از موسیقی اصیل تعزیه دور افتاده‌ایم

حاتم عسگری از پژوهشگران عرصه موسیقی درباره آسیب‌های موسیقایی مجالس شبیه‌خوانی طی سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: در زمان گذشته اصولا برای جمع کردن مردم برای دیدن مجالس تعزیه از ابزار و ادوات تبلیغاتی آنچنانی استفاده نمی‌کردند و این لحن زیبای موسیقی و روایت مجالس تعزیه بود که باعث می شد مردم به خواسته خود در مکانی بدون سقف و در مساجد حضور پیدا کنند و به تماشای این مجلس‌ها بنشینند.


وی ادامه داد: اجرای این مجالس شبیه‌خوانی در زمان‌های گذشته به قدری زیبا و جذاب بود که تماشاگران در بسیاری از موارد بیش از سه ساعت در مکان اجرای تعزیه می ماندند و از روایت نمایشی - موسیقایی آن لذت می‌بردند. به نظر من اولویت اصلی آن آثار که تماشاگران را جذب خود می‌کرد موسیقی بود که متاسفانه طی سال‌های اخیر در جریان اجرای مجالس شبیه‌خوانی نقش این موسیقی فاخر کمتر شده و همین امر نگرانی‌هایی را در این زمینه به وجود آورده که یک بخش آن دور افتادن از اصلیت موسیقی تعزیه است.

این خواننده موسیقی ایرانی گفت: من در دوران فعالیت کاری خودم افتخار تعزیه‌خوانی نداشتم اما به دلیل فقدان جریان‌های اصیل آواز در تعزیه که رو به انحطاط است مجبور به خوانش دوباره بسیاری از این قطعات شدم که این روند هنوز ادامه دارد. البته در این میان نمی توان از تلاش هایی که هنرمندان این عرصه انجام می دهند چشم‌پوشی کرد اما باید قبول کنیم که این دوستان در ارائه ردیف آوازی صحیح و اصیل مبتنی بر موسیقی ایرانی کوتاهی کردند چراکه اگر آهنگ وجود نداشته باشد، بازیگری در تعزیه هم معنا و مفهوم خاصی پیدا نمی کند.

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار