پایگاه اطلاع رسانی عزاداری سنتی و تعزیه خوانی حبیب آباد برخوار

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه اطلاع رسانی عزاداری سنتی و تعزیه خوانی حبیب آباد برخوار

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه اطلاع رسانی عزاداری سنتی و تعزیه خوانی حبیب آباد برخوار

مقام معظم رهبری:

در مجــالس عـــزاداری مــاه محـرم ‚ این سـه
ویــژگی ‚ باید وجـود داشته باشد:

1) عــــــاطفــه را نسبـــت بــه حسیـــن بـــن
علـی و خــــانــدان پیغمبر‚ علیهـم صلواه الله‚
بیشتـر کند.( علقه و رابطه و پیـوند عاطفی را
باید مستحکم تر سازد.چون رابطه ی عاطفی‚
یک رابطه یبسیار ذی قیمت است.
2) نسبت بــه حادثه ی عاشورا‚ باید دید روشن
و واضحـــی به مســـتمع بـــدهد.
۳) نسبت بــه معارف دیـن ‚ هـم ایجاد معرفت
و هم ایجاد ایمان و لو به نحو کمی کند.

هدف این وبلاگ تأکید بر تعزیـه خـوانـی سنتی
و تـرویج ایـن هنـر اصیـل اسلامی با عنایت به
منویات مقـام عظمــای ولایت و مـراجع عظـام
تقلید است. از عـزیـزان علاقه مند به این هنـر
دعـوت می شـود بـا نظــرات سازنده خویش ما
را در تـرویج تعزیـه سنتی و جلوگیـری از آسیب
های این هنر یاری فرمایید.

پایگاه اطلاع رسانی تعزیه خوانی سنتی شهر حبیب آباد برخوار استان اصفهان

آخرین نظرات

۸ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۳۰مهر



تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۲۵مهر




شبیه خوانی از آخرین نسل خود جوش 

به قلم : حسین مومن زاده


... مرحوم استاد نبی الله فقیه حبیب آبادی بزرگ مردی از تبار عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) بود که عمری پر بار داشت ولی متاسفانه به علت هجوم سبک های مختلف تعزیه مانند سبک تهران و قزوین و از بین رفتن سبک اصیل اصفهان، سبک این بزرگمرد کم کم رو به فراموشی گذاشت و خصوصیات فنی آن ناشناخته ماند. به جز یک نفر از شاگردان متعهد او (آقای سید مهدی مومنی) و یکی از فرزندان مرحوم استاد  (آقای اکبر فقیه) که راهش را ادامه دادند متاسفانه سبک استاد مورد توجه قرار نگرفت.

متاسفانه از کسانی که استاد نزد آنان تلمذ را آغاز نمود و توانست  سبکی به این زیبایی را فرا گیرد بی اطلاع می باشیم چون تعزیه خوانی در حبیب آباد برخوار دارای پیشینه بسیار ارزشمندی بوده و این همه پختگی و شیرینی که در سبک بیان استاد بود نمی توانسته توسط یک نفر یا شاید خود مرحوم استاد نبی الله ابداع شده باشد لذا آنچه می نماید ماحصل سیر تکامل از دیر زمان می باشد که همان طور که تخت خوانی که شامل نسخه ابن سعد یا ابن زیاد یا یزید می باشد که در حبیب آباد ویژگی خاص خود را دارد و توسط شاگرد مرحوم علی اکبر ابن سعد (آقای مصطفی محسنی) به زیبایی خاصی اجرا می شد که تاثیر بسیار شگرفی همچنان در بیننده ایجاد می کرد...


منبع : فصل نامه فرهنگ و هنر،شماره چهارم و پنجم، پاییز 1383، صفحه 75

تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۲۲مهر

به اطلاع می رساند طبق سنوات قبل، مجالس تعزیه در حسینیه های حبیب آباد برخوار بشرح زیر برپا می باشد. از علاقه مندان جهت حضور در مجالس تعزیه آقا ابا عبدالله الحسین علیه السلام دعوت بعمل می آید:


حسینیه امام حسین(ع) و حضرت اباالفضل (ع) ، محله پایین (حبیب آباد - خیابان گلزار شهداء)

بعد از ظهر تا اذان مغرب


حسینیه امام حسین (ع) و قمر بنی هاشم (ع) ، محله بالا (حبیب آباد - خیابان شهید چمران)

بعد از ظهر تا اذان مغرب


حسینیه مهدی قائم ، محله پاریس (حبیب آباد - انتهای خیابان شهید مطهری)

بعد از نماز مغرب و عشاء


ضمنا مراسم تعزیه هفتاد و دو تن در هر سه حسینیه روز عاشورا از صبح تا اذان ظهر و سپس از بعد از ظهر تا اذان مغرب برپا می باشد.

تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۲۱مهر

به نقل از معاونت فرهنگی ستاد نماز جمعه حبیب آباد برخوار


در این همـــایش که به همت معــاونت فـــرهنگی ستــاد نمـــاز جمعه حبیب آباد و پس از اقــامه نماز جماعت مغرب وعشـــاء روز دوشنبه مورخ 94/07/20 درمحل مصلی نماز جمعه این شهر و با حضور سرپرستان تعزیه و تعزیه خوانان شهرستان برخوار برگزار گردید ابتدا آیاتی چند از کلام الله مجید قرائت گردید . پس از آن آقای صابری ، ریاست محترم اداره فـــرهنگ و ارشــاد اسلامی شهرستان بـرخوار به حضار خیر مقدم عرض نمودند. در ادامه جناب سرهنگ صادقی ، فرماندهی محترم انتظـامی شهرستان برخوار در سخنانی به توصیه های انتظامی و امنیتی درخصوص برگزاری مجالس تعزیه در مـــاه محـرم و صفر پرداختند. سپس آقای فتاحی ، رییس محترم شورای نمایش آیینی شهــرستان برخوار دقایقی به توصیه هایی در زمینه تعــزیه خــوانی پــرداختند در پایــان پس از پخش کلیپ کـوتاه ، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مومنی ، امام جمعه محترم حبیب آباد در سخنــان مهمی به توصیــه های علمی و تخصــصی در خصوص نحوه اجرای تعــزیه و تعزیه خــوانی اصیل و سنتی پرداختند.

در این همایش همچنین چهره های نام آشنای تعزیه از جمله آقایان مومن زاده ، عسکری ، نرگس خانی ، اعظمی ، ذوبی و ... حضور داشتند.

ان شاء الله در بخشهای بعدی گزیده سخنان ایشان در همین پایگاه جهت اطلاع عموم تعزیه خوانان و علاقه مندان به تعزیه خوانی درج خواهد شد.



 














تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۱۳مهر




تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۱۳مهر

به نقل از سایت " انجمن تعزیه ایرانیان " :


دستورالعمل اجرایی بیمه تأمین اجتماعی

پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری

(ویژه هنرمندان حوزه شبیه ­خوانی «تعزیه»)

 

مقدمه:

در راستای بهره­ مندی خانواده بزرگ هنرمندان کشور از مزایای بیمه و در جهت تکریم و حمایت معنوی و مادی از آینده شغلی این قشر محترم، بدینوسیله دستورالعمل اجرایی نحوه بهره­ مندی هنرمندان حوزه شبیه­ خوانی «تعزیه» کشور از بیمه تأمین اجتماعی اعلام و ابلاغ می­گردد. هنرمندان شریف و مؤمن حوزه نمایش­های آیینی و به ویژه «تعزیه» می­توانند بر اساس ضوابط و شرایط اعلام شده در این دستورالعمل در این خصوص اقدام نمایند. لازم به ذکر است توجه دقیق به شرایط و بررسی مسئولانه مدارک و مستندات از سوی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها زمینه­ ساز استفاده به حق هنرمندان واقعی و شایسته این حوزه از مزایای بیمه تأمین اجتماعی است.

 

شرایط عمومی

شرایط سنی: برای آقایان حداکثر 50 سال و برای خانم­ها حداکثر 45 سال

(به ازای هر یکسال اضافه بر سن اعلام شده دو سال سابقه پرداخت بیمه جایگزین می­گردد)

1)داشتن کارت پایان خدمت وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل در دانشگاهها یا مراکز آموزش عالی برای آقایان

2)هنرمندان زیر 18 سال امکان بهره­ مندی از مزایای بیمه تأمین اجتماعی را ندارند.

 

 

شرایط اختصاصی

هنرمندان عرصه شبیه­ خوانی علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی می­بایست در 

رسته­ های مشروحهی ذیل دارای یکی از شرایط الف یا ب با ارائه مستندات باشند.

1-  شبیه گردانی

الف. با تحصیلات دانشگاهی حداقل کارشناسی و حداقل سابقه 3 سال کار مستمر شبیه گردانی (حداقل 20 اجرا در هر سال) و دارا بودن وجاهت حرفه­ای.

ب. بدون تحصیلات دانشگاهی با حداقل سابقه 5 سال کار مستمر شبیه گردانی (حداقل 20 اجرا در هر سال) و دارا بودن وجاهت حرفه­ای.

2-  شبیه خوانی

الف. با تحصیلات دانشگاهی حداقل کارشناسی و حداقل سابقه 3 سال کار مستمر شبیه­ خوانی (موافق و مخالف خوانی) (حداقل 20 اجرا در هر سال) و دارا بودن وجاهت حرفه­ای. 

ب. بدون تحصیلات دانشگاهی با حداقل سابقه 5 سال کار مستمر شبیه خوانی (موافق خوانی و مخالف خوانی) (حداقل 20 اجرا در هر سال) و دارا بودن وجاهت حرفه­ای.

3-  نوازندگی (طبل ریز و شیپور) در شبیه خوانی

الف. با تحصیلات دانشگاهی حداقل کارشناسی و حداقل سابقه 5 سال کار مستمر (حداقل 20 اجرا در هر سال) و دارا بودن وجاهت حرفه­ای.

ب. بدون تحصیلات دانشگاهی با حداقل سابقه 10 سال کار مستمر (حداقل 20 اجرا در هر سال) و دارا بودن وجاهت حرفه­ای.

4-  جامه داری، اثاث داری و نعش سازی

الف. با تحصیلات دانشگاهی حداقل کارشناسی و حداقل سابقه 10 سال کار مستمر (حداقل 20 اجرا در هر سال) و دارا بودن وجاهت حرفه­ای.

ب. بدون تحصیلات دانشگاهی با حداقل سابقه 15 سال کار مستمر (حداقل 20 اجرا در هر سال) و دارا بودن وجاهت حرفه­ای.

 

 

شرایط و نحوه تحت پوشش قرار گرفتن

 

1-برای ارائه خدمات مناسب، پرداخت هجده درصد حق بیمه برای خود افراد تحت تکفل، مبنای تحت پوشش قرار گرفتن فعالان در نظر گرفته شده است. نرخ بیمه هجده درصد شامل دوازده درصد بیمه درمانی و بازنشستگی، چهار درصد بیمه از کارافتادگی و دو درصد بیمه فوت است.

2-از هجده درصد اشاره شده در بند 1، ده درصد توسط دولت و هشت درصد توسط بیمه شده تأمین و پرداخت می­شود.

3-پس از ارائه پرونده متقاضیان از سوی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، پرونده­ها در شورای تخصصی اداره کل هنرهای نمایشی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

4-حضور در سوگواره­ها و جشنواره­های منطقه­ ای، ملی و بین ­المللی و همچنین عضویت در انجمن تعزیه ایرانیان یکی از مستندات معتبر جهت تأیید فعالیت مستمر و دارا بودن وجاهت حرفه­ای است.



فایل پی دی اف فرم مربوطه :


دریافت فرم 



تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۰۷مهر


تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۰۶مهر


دست اندرکاران تعزیه باید در نظر داشته باشند که:

۱. خداوند می‌فرماید: {انّ الله یأمرکم ان تودّوا الامانات الی اهلها} ؛

«خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبان آن‌ها بدهید.‌»

با توجّه به گستردگی معنای امانت و توجّه به در برگرفتن مفاهیم معنوی عدم بیان حقایق دینی و یا هر نوع تصرّف و تحریف در آن خلاف دستور قرآن است و خود یک نوع خیانت به شمار می‌آید.

۲. کلام الهی تأکید می‌نماید: {و لا تلبسوا الحقّ بالباطل و تکتموا الحقّ و انتم تعلمون }

از این آیه چنین مستفاد می‌گردد. هر کاری که موجب شبهه، اشکال و روشن نگشتن حقیقت گردد، به گونه‌ای که معنای آن قابل درک نباشد، از نظر قرآن مورد نهی واقع شده است و بیان حوادث تاریخی که مخصوصاً به سیره انبیا واولیا ارتباط دارد، باید از چنین اصلی تبعیت کند.

۳. خداوند از مردمان مؤمن می‌خواهد از پذیرش هر نوع سخن بدون اساس علمی پرهیز کنند و از سخن پراکنی بیهوده اجتناب ورزند.

{اذ تلقّونه بالسنتکم و تقولون بافواهکم ما لیس لکم به علم و تحسبونه هینا و هو عندالله عظیم} ؛

«آن گاه که آن سخن را از دهان یکدیگر می‌گرفتید و چیزی بر زبان می‌راندید که درباره آن هیچ نمی‌دانستید و تصور می‌کردید که کاری خُرد است و حال آن که در نزد خدا کاری بزرگ بود.‌»

۴. قرآن برای قومی که کلام حق را تحریف کنند، عذاب عظیم را معین کرده است.

۵. حضرت امام صادق فرمود: «یا معشر الشّیعه انّکم قد نسبتم الینا کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شیئا...‌»

‌ای گروه شیعه شما به ما منسوب هستید. برای ما زینت باشید مایه عار و ننگ ما نگردید.

بر اساس این فرموده امام ما باید در همه زمینه‌ها و از جمله، در ترویج فرهنگ ائمه علیهم السلام و معرّفی سیره آن بزرگواران زینت آنان باشیم، برای اجرای این دستور در مسأله مورد بحث باید از امور وهن انگیز و حرکات و صحنه‌های نادرست و غیر واقعی و موهوم احتراز کنیم.


منبع  : سایت رهروان ولایت

تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار