پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

مقام معظم رهبری:

در مجــالس عـــزاداری مــاه محـرم ‚ این سـه
ویــژگی ‚ باید وجـود داشته باشد:

1) عــــــاطفــه را نسبـــت بــه حسیـــن بـــن
علـی و خــــانــدان پیغمبر‚ علیهـم صلواه الله‚
بیشتـر کند.( علقه و رابطه و پیـوند عاطفی را
باید مستحکم تر سازد.چون رابطه ی عاطفی‚
یک رابطه یبسیار ذی قیمت است.
2) نسبت بــه حادثه ی عاشورا‚ باید دید روشن
و واضحـــی به مســـتمع بـــدهد.
۳) نسبت بــه معارف دیـن ‚ هـم ایجاد معرفت
و هم ایجاد ایمان و لو به نحو کمی کند.

هدف این وبلاگ تأکید بر تعزیـه خـوانـی سنتی
و تـرویج ایـن هنـر اصیـل اسلامی با عنایت به
منویات مقـام عظمــای ولایت و مـراجع عظـام
تقلید است. از عـزیـزان علاقه مند به این هنـر
دعـوت می شـود بـا نظــرات سازنده خویش ما
را در تـرویج تعزیـه سنتی و جلوگیـری از آسیب
های این هنر یاری فرمایید.

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۵
آبان


بخش اول 


حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مومنی در ابتدا ضمن تشکر از شرکت کنندگان در این همایش گفتند : صحبت در باب تعزیه بسیار است، اقیانوسی است بی کران. زحماتی که در باب تعزیه کشیده شده از قدیم، اساتید بسیار بزرگی مخصوصا در منطقه ما (منطقه برخوار) که بنده با سند و مدرک عرض می کنم، اگر شکل گیری تعزیه از زمان زندیان هست ، بنده مجلس تعزیه از برخوار دارم  از سال 1209 و به ترتیب از زمان فتحعلی شاه و ناصر الدین شاه ، مجالس تعزیه ای که در حبیب آباد نوشته شده است و تعزیه خوانان معروف برخوار که نامشان دراین نسخ آمده ازحبیب آباد ، گز ، دولت آباد و جاهای دیگر .

استاد حوزه و دانشگاه گفتند : همه بحمدالله افتخار داریم به اینکه عنوان ارزشمند ذاکر امام حسین علیه السلام را داریم. واقعا عنوان ارزشمندی است. یک سری عناوین ارزشی است گذشته از اینکه افتخار آمیز استف مثل مادح آل الله ، ذاکر ابا عبدالله ، خادم الحسین و ... ولی مسئولیت آور هم هست. ما را متعهد می کند در میان افراد جامعه . کسانی که این عناوین بر آنها صدق می کند باید ممتاز و شاخص باشند. همچنین مقدار ارتباط با امام حسین علیه السلام وظیفه انسان را سنگین می کند.ما نباید خود را در عرض دیگر افراد عادی جامعه ببینیم.

محقق و پژوهشگر تعزیه  افزودند : نقل شده است که شقرانی نواده صالح شقران (بنده آزاد کرده پیغمبر خدا ص ) در زمان امام صادق علیه السلام ، منصور دوانیقی عطاء و جایزه می داد. این شقرانی رفته بود درب منزل منصور که جایزه بگیرد وی فرد بی نام و نشانی بود ، دید منصور به او جایزه نخواهد داد در فکر بود که چه کند. امام صادق علیه السلام را دید خدمت امام علیه السلام عرض حاجت کرد. یابن رسول الله اگر ممکن است از منصور جایزه ای برای من دریافت کنید.حضرت رفتند داخل وقتی برگشتند برای شقرانی جایزه گرفتند وعطاء را به او دادند و مطلبی به او فرمودند که برای ما درس است. این شقرانی فردی شراب خور بود و حضرت نیز می دانست و لی حضرت حاجتش را برآورده کرد اما تلویحا او را نصیحت کرد و فرمود : کار خوب از هرکس سر بزند خوب و مورد پسند است اما از تو احسن (پسندیده تر) است. چرا؟ بخاطر نسبتی که با ما داری . شقرانی از بنی هاشم و از خویشاوندان امام صادق علیه السلام نبود، چه ارتباطی داشت؟ نوه صالح شقران بود که آزاد شده پیامبر (ص) بود. حضرت فرمود همین مقدار که می گویند تو نوه شقرانی آزاد شده پیامبر (ص) هستی به همین مقدار اگر تو کار خوب انجام دهی از تو خیلی احسن (پسندیده تر) است و به همین میزان کار زشت از هر کس سر بزند زشت است و از تو زشت تر . چرا ؟ به خاطر ارتباطی که با ما داری.

امام جمعه حبیب آباد در ادامه بیان کردند : ما این ارتباط را با امام حسین علیه السلام پیدا کردیم ما ذاکر الحسین هستیم و افتخار هم می کنیم. کسی که خدا نعمتی به او داده  ، صدایی داده ، هنری داده و می تواند در دستگاه امام حسین علیه السلام هنرنمایی کند قدر این نعمت را بداند. این نصیحت امام صادق علیه السلام نسبت به همه ما هم هست...        

(ادامه دارد)


شایان ذکر است این همایش در روز دوشنبه مورخ 94/07/20 با حضور مسئولین شهرستان و تعزیه خوانان و پشکسوتان تعزیه برخوار و استان اصفهان در مصلی نمازجمعه شهر حبیب آباد برخوار برگزار گردید.


  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۲۳
آبان




واقعه عاشورا، هم از نظر کیفیت وقوع و هم از نظر عظمت مصیبت و جاودانگی آن در یادها و آثار اجتماعی‌ای که در پی داشت، در تاریخ بشریت کم‌ نظیر بلکه بی‌نظیر است. جای تردید نیست که هیآت مذهبی و مجالسی که جهت بزرگداشت شهادت سیدالشهداء (ع) و اقامه مراسم عزاداری تشکیل می‌شود، تاثیر شگرفی در نشر معارف عالیه اسلام و نهادینه کردن فرهنگ و معارف عاشورایی و زنده نگه‌داشتن مکتب اهل‌بیت (ع) دارد؛ همانگونه که امام صادق (ع) فرمودند: " اینگونه مجالس (شما) را دوست دارم، از این طریق مکتب ما را زنده بدارید" یکی از مباحث مرتبط با عزاداری اهل بیت بویژه عزاداری حضرت سیدالشهداء (ع)، مساله آسیب‌شناسی عزاداری‌هاست. شناخت این آسیب‌ها از آن رو دارای اهمیت است که عدم توجه به این آسیب‌ها می‌تواند آثار معنوی، تربیتی و اخلاقی مجالس عزاداری را تحت‌الشعاع قرار داده و از برکات آن بکاهد. یکی از این آسیب‌ها، ابتلا به ریا و تظاهر و عدم اخلاص است

اخلاص آن است که انسان قلبش را مخصوص خدا کند تا احدی جز مقلب القلوب در حرم قلب او راه نیابد. از امام صادق (ع) روایت شده: “هیچ نعمتی بالاتر از این نیست که در دل بنده چیزی جز خدا نباشد”حضرت امام خمینی (ره) درباره اخلاص می‌فرماید: “وبباید دانست که تخلیص (خالص نمودن) نیت از تمام مراتب شرک و ریا و غیر آن، و مراقبت و ابقاء بر آن، از امور بسیار مشکل ومهم است؛ بلکه بعض از مراتب آن جز برای خلص از اولیاءالله میسر و میسور نیست، زیرا که نیت عبارت است از اراده باعثه به عمل؛ و آن تابع ملکات نفسانیه است که باطن ذات و شاکله آنرا تشکیل می‌دهد. کسی که دارای حب جاه و ریاست است و این حب ملکه نفسانیه و شاکله روح او شده است، غایات آمال او رسیدن به آن مطلوب است و افعال صادره از او تابع آن غایت است” بی‌شک آنچه موجب رونق معنوی هیآت مذهبی و مجالس عزاداری می‌شود، وجود اخلاص در نیت و عمل است، از این رو بر همه اعضاء و عناصر یک هیات اعم از مسئول، بانی، واعظ، مداح، میان‌دار و ... رعایت این اصل لازم و ضروریست.

اخلاص دارای مراتبی است که نخستین مرتبه آن عبارت است از خالص بودن اعمال انسان از ریا و تظاهر و خودنمایی، یعنی انسان اعمال خود را به انگیزه جلب توجه و ستایش مردم انجام ندهد، همچنانکه امام صادق (ع) می‌فرماید: “عمل خالص آن است که در آن جز از خداوند انتظار ستایش نداشته باشی” متاسفانه بعضا مشاهده می‌شود که بعضی از مسئولین و یا اعضای هیآت مذهبی و تعزیه خوانی ، اقداماتی را بمنظور جلب توجه مردم و تعریف و تمجید آنها انجام می‌دهند. مثلا استفاده از طبل‌های بزرگ، شیوه‌های غیر معمول در نوحه‌خوانی و عزاداری و ... برای انتباه بیشتر به برخی از مصادیق عدم رعایت اخلاص که مع الاسف در بعضی از هیآت مذهبی به چشم می‌خورد، اشاره می‌نماییم.

مغرور شدن و مباهات نمودن به جمعیت زیاد هیات و یا ناراحتی و مایوس شدن از کم بودن جمعیت، بدگویی و بیان نقاط ضعف دیگر هیآت و مجالس عزاداری و کتمان ویژگی‌های مثبت آنها در مواقعی که هیچ ضرورت شرعی بر این امر مترتب نیست، تمایل یا تلاش برای اینکه در محافل و مجالس به عنوان هیات برتر شناخته شوند، انشقاق و ایجاد دودستگی در پی اختلاف بر سر مسائل واهی و بی‌اساس، اعمال نظر غیر منطقی از سوی روسای هیآت با این خیال واهی که من رئیس هیات هستم و حرف، حرف من است. نگرانی و پریشانی مسئولین و اعضای هیات از اینکه نکند در مقابل فلان هیات کم بیاورند. اینها تنها نمونه‌ای از مواردی‌ است که ممکن است بر اثر فقدان اخلاص بوجود آید و موجب کاهش آثار معنوی و تربیتی مجالس عزاداری شود. اللهم انی اعوذ بک من الریاء

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۱۷
آبان

حاج غریب مهدی‌پور از تعزیه خوان‌های شهر بجنورد، شامگاه ۱۴ آبان‌ماه هنگام اجرای تعزیه‌ دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، در آخرین روز از سوگواره تعزیه بجنورد حاج غریب مهدی‌پور از شهادت خوان‌های تعزیه شیروان شامگاه ۱۴ آبان‌ماه هنگام اجرای تعزیه دار فانی را وداع گفت. آخرین شب سوگواره تعزیه که به اجرای گروه شیروان در تماشاخانه شمس شهر بجنورد اختصاص داشت، با درگذشت این هنرمند نیمه تمام ماند و آیین اختتامیه این سوگواره با سوگ پیغمبرخوان تعزیه شیروان همراه شد.

حاج غریب مهدی پور متولد روستای حسین آباد و ساکن شیروان در سن ۶۵ سالگی بر اثر سکته قلبی هنگام اجرای تعزیه چشم از جهان فروبست. داوود فتحعلی بیگی رئیس انجمن تعزیه ایران که در این اجرا حضور داشت گفت: حاج غریب مهدی پور سرگروه تعزیه حسین آباد و از اعضای انجمن تعزیه شیروان بود که تعزیه خوانی را از طفولیت آغاز کرده و یکی از شهادت خوانان تعزیه بوده است.

وی ادامه داد: شب گذشته در تعزیه مسلمان شدن مالک اشتر شبیه پیغمبر را می خواند که پس از اجرای مقدمه تعزیه به پشت صحنه رفت و در اثر سکته قلبی جان به جان آفرین سپرد.

هاشمی مسئول دفتر انجمن تعزیه شیروان نیز درباره این هنرمند گفت: حاج غریب مهدی پور به آرزویش رسید. او بارها و بارها به خودم گفته بود که آرزو دارم در همین لباس تعزیه از دنیا بروم.

منبع : سایت انجمن تعزیه ایرانیان

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۱۵
آبان


در آخرین شب از شبهای مجلس عزاداری حضرت امام حسین علیه السلام که  در دهه دوم ماه محرم توسط هیئت علی بن موسی الرضا (ع) و تعزیه خوانان حسینیه سید الشهداء و حضرت اباالفضل علیهما السلام (محله پایین) حبیب آباد در این حسینیه برپا شده بود امام جمعه محترم حبیب آباد ، حاج آقا مومنی (از اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگر تعزیه اصیل) به ایراد سخن پرداختند.






  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۱۱
آبان

 شهره‌ی بازار قدیمی تهران را از سال‌ها پیش به گوشمان رسانده‌اند و شنیده‌ایم، جائی‌که وقتی رنگ و بوی محرم می‌گیرد، باز هم یک جای خالی در آن هست.

خیلی‌ها به عشق عزاداری در کوچه پس کوچه‌های این بازار که باورهای کهن مردم تهران قدیم را در خود دارد، در ایام محرم به بازار می‌آیند اما جای «تکیه دولت» خالی است...

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی ایسنا؛ هر چقدر که چشم بگردانی تا جایگاه مردانی را بیابی که با صدای رسا، پر جذبه و بغض‌آلودشان، کلاه‌خود و شمشیر و شیپورشان و لباس‌های سبز و سرخ و سیاه‌شان تصویر عاشورا را در ذهن داغدیده‌گان حسین (ع) زنده می‌کردند، چیزی پیدا نمی‌کنی!

بانک ملی شعبه بازار و کمی آن طرف‌تر بن‌بست «تکیه دولت» ...

اما تنها چیزی که می‌توانی از این نام بیابی باقی مانده‌های از آن چیزهایی است که حالا دیگر فقط باید در «کاخ گلستان» به دنبالشان بگردی، تالار سفید رنگ «آیینه» و کلاه‌خودها و شمشیرهایی از آن مردمان و باورهای استوار و عمیق‌شان که معجزه را هر روز می‌دیدند،‌چون باورش داشتند.

یک منبر و یک تخت و همین... اینها تنها باقی‌مانده‌های تکیه دولت است؛ و تاریخچه‌ای که در کتاب‌ها و در ذهن مردمانی که تعزیه را دوست دارند هنوز باقی است، اما حالا دیگر سال‌های زیادی از آن روزها می‌گذرد، از روزهایی که ناصرالدین شاه، پیش از سفرش به فرنگ، تکیه دولت را در سال 1285 تا سال 1290 هجری قمری ساخت.

تکیه‌ای که با وجود گذشت بیش از 150 سال هنوز زیبایی و اعتقادات مردمش به پای بیش از 40 تکیه‌ی دیگر وجود ندارد. حتی تکیه‌های قدیمی تهران «دربند»، «نیاوران» یا «درکه».

چرا «تکیه‌دولت» در بازار تهران و نزدیکی کاخ گلستان ساخته شد؟ 

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۰۸
آبان

 

در روز جمعه مورخ 94/08/08 جلسه ای تخصصی در حضور امام جمعه محترم حبیب آباد، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مومنی و استاد علی عسکری رهنانی (پژوهشگر تعزیه) در خصوص نغمات و ردیف های آوازی در تعزیه و پیش واقعه های تعزیه برگزار شد . در این جلسه حاج آقا مومنی و آقای علی عسکری رهنانی به طور علمی به موضوعات فوق پرداختند.



  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۰۸
آبان


به اطلاع می رساند مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش همچون سنوات قبل در دهه دوم محرم در حسینیه امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل (ع) ، حسینیه محله پایین حبیب آباد برگزار می گردد.

لازم به ذکر است سخنران شب پنج شنبه و شب جمعه هفته آینده (13 و 14 آبان) حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مومنی ، امام جمعه محترم حبیب آباد می باشند.

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار