پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

مقام معظم رهبری:

در مجــالس عـــزاداری مــاه محـرم ‚ این سـه
ویــژگی ‚ باید وجـود داشته باشد:

1) عــــــاطفــه را نسبـــت بــه حسیـــن بـــن
علـی و خــــانــدان پیغمبر‚ علیهـم صلواه الله‚
بیشتـر کند.( علقه و رابطه و پیـوند عاطفی را
باید مستحکم تر سازد.چون رابطه ی عاطفی‚
یک رابطه یبسیار ذی قیمت است.
2) نسبت بــه حادثه ی عاشورا‚ باید دید روشن
و واضحـــی به مســـتمع بـــدهد.
۳) نسبت بــه معارف دیـن ‚ هـم ایجاد معرفت
و هم ایجاد ایمان و لو به نحو کمی کند.

هدف این وبلاگ تأکید بر تعزیـه خـوانـی سنتی
و تـرویج ایـن هنـر اصیـل اسلامی با عنایت به
منویات مقـام عظمــای ولایت و مـراجع عظـام
تقلید است. از عـزیـزان علاقه مند به این هنـر
دعـوت می شـود بـا نظــرات سازنده خویش ما
را در تـرویج تعزیـه سنتی و جلوگیـری از آسیب
های این هنر یاری فرمایید.

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

۱۱ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۶
آذر


قیامتـی است گمانم قیامت مهدی است         جهـان محیط وسیع کرامت مهدی است

زمان زمان شروع زعامت مهدی است              غدیـر دوم شیعـه، امـامت مهدی است

همه کنیـد قیـام و همـه دهید سلام                     امـام کـل زمان‌ها دوباره گشت امام

بشـارت آمـده بهـر بشـر مبارک باد                   شب فراق سحر شد، سحر مبارک باد 

بهشت وصل خـدا را ثمر مبارک باد                    بـرای منتظـران این خبر مبارک باد

خطاب نـور همه آیه‌های نصر شده                     ولـیِّ عصـر، دوباره ولیِّ عصر شده

خطاب حضرت معبود را بخوان با م                   پیام قاصـد و مقصود را بخوان بـا من

بیــا ترانـه داوود را بخـوان تـا مـن                     سرود مهـدی موعود را بخوان با من

دوبـاره آیـه جاء الحق آشکار شده                    به یمن وصل، همه فصل‌ها بهار شده

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۲۳
آذر

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ  تعزیه یکی از مهم‌ترین و ناب‌ترین هنرهای سنتی ایرانی و شیعی است که در طول تاریخ و بر دوره‌های مختلف حیات اجتماعی و سیاسی ایرانیان تاثیر مهمی گذاشته است. ماندگاری برخی هنرهای خاص ایرانی مانند «موسیقی» از طریق تعزیه ممکن شده است. به‌باور برخی محققان پس از ورود اسلام به ایران و مسلمان شدن ایرانیان هنر موسیقی ایرانی و گوشه‌های آن ممکن بود به فراموشی سپرده شود اما پیدایش هنر تعزیه و نیاز آن به موسیقی، باعث حفظ و حیات دوباره موسیقی ایرانی شد. 

تعزیه امروز شکل تکامل‌یافته‌تر و پیچیده‌تر سوگواری‌های ساده شیعیان ایرانی برای شهیدان کربلا در سده‌های نخستین هجری است. درباره تاریخ پیدایش تعزیه نظریه‌های مختلفی از سوی محققان تاریخ هنر در ایران بیان شده است. برخی از محققان و نظریه‌پردازان خاستگاه نمایش تعزیه را آیین سوگ‌سیاوش می‌دانند که تاریخی سه‌هزار ساله دارد و برخی دیگر پیشینه این نمایش را نهایتا دوران صفویه ذکر کرده‌اند. 

یکی از نخستین منابع تحقیقی و پژوهشی آکادمیک درباره تعزیه کتاب مشهور «نمایش در ایران» اثر بهرام بیضایی است. (برای آشنایی با این کتاب اینجا را کلیک کنید.) در این کتاب از قول منابعی چون «تاریخ ابن‌اثیر»، دوران آغاز و رواج تعزیه در ایران هم‌زمان با شروع فرمانروایی خاندان آل‌بویه ذکر شده است. بیضایی در همین کتاب دوران اوج تعزیه در ایران را زمان ناصرالدین شاه قاجار و همزمان با ساخت «تکیه دولت» بیان کرده است. 



نمایش تعزیه (و شکل‌های نمایشی شبیه به آن) در سفرنامه‌های جهانگردان اروپایی در ایران مانند گوبینیو در کتاب «سه سال در آسیا»، بسیار ذکر شده و از این طریق، این هنر از ایران به اروپا راه یافته و بر تئاترهای مدرن اروپایی (از جمله تئاتر اپیک که برتولت برشت، هنرمند شهیر آلمانی مبدع آن بود) تاثیر بسیار گذاشت. 

تاکنون درباره تعزیه پژوهش‌های بسیاری به سرانجام رسیده است، با این اوصاف هنوز آنچنان که باید و شاید این هنر واکاوی نشده است. در دوران اخیر که روش‌های پژوهشی در علوم مختلف به مرز پختگی رسیده‌اند، می‌توان با پژوهش‌های میان‌رشته‌ای، اهمیت تعزیه را بیش از پیش روشن کرد. 

در ذیل اطلاعات کتابشناختی بهترین پژوهش‌های منتشر شده درباره تعزیه درج شده است:
  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۲۱
آذر


مجلس شهادت امام حسین (ع) عصر روز بیست و هشتم ماه صفر با حضور حجت الاسلام سید حسین مومنی در نقش شبیه امام در حسینیه سید الشهدا و حضرت اباالفضل العباس علیهما السلام (تکیه محله پایین) حبیب آباد برگزار شد.

لازم به ذکر است ایشان قبل از تلبس به لباس روحانیت (حدود سی سال پیش) نیز در همین حسینیه در نقش های مختلفی ازجمله قاسم ، عابس و ... به ایفای نقش پرداخته بود که اخیرا به دلیل بیماری و فوت مرحوم سید کریم مومنی و درخواست دوستان و مردم به ایفای نقش در مجلس شهادت امام پرداخت. 






  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۱۸
آذر


بنا بر اعلام حسینیه امام حسین ع و حضرت اباالفضل ع (محله بالا) حبیب آباد ، با عنایت به درخواست برخی از همشهریان ، پس از چند سال  آقای مرتضی منصوری در روز 28 صفر (پنج شنبه مورخ 94/9/19) در نقش شبیه شمر در تعزیه 72تن ایفای نقش خواهد نمود.

لازم به ذکر است آقای منصوری (سرپرست گروه تعزیه خوانان حسینیه محله بالا حبیب آباد) از مدت ها قبل در نقش های موافق خوان از جمله شبیه امام ایفای نقش کرده است. 

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۱۲
آذر


بخش دوم


پس رعایت تقوا وظیفه هر فرد مسلمان است و تقوا شرط قبولی عمل است. همین که لباس تعزیه می پوشید این خود عبادت است. محرم فرا می رسد شما وقت صرف می کنید، برای ثواب این کار را می کنید برای امام حسین (ع) است و واقعا هم تعزیه خوانهای ما زحمت می کشند و حتی از جیبشان هزینه می کنند، اگر آن تقوا باشد قبولی عمل هم هست.خدا در قرآن می فرماید : " انما یتقبل الله من المتقین." یعنی خدا اعمال نیک را از متقیان قبول می کند. اینها به جای خود اما تعزیه خوان از نظر هنری، رفتاری و گفتاری در محلی که هست باید به گونه ای باشدکه رفتار و کردارش درست باشد تا تعزیه که می خواند اثرش مضاعف باشد و مخاطب ارتباط معنوی و عاطفی برقرار کند و تحت تأثیر نقش تعزیه خوان قرار گیرد.

خدا رحمت کند یکی از اساتید ما در حوزه علمیه اصفهان، یک بار در حضور ایشان صحبت از تعزیه شد. ایشان گفتند : خدا رحمت کند تعزیه خوانهای قدیم را. امام می آمد عباس می آمد یک محاسن زیبایی داشتند، وقتی وسط میدان می آمدند هنوز نخوانده، مردم گریه می کردند.چرا؟ چون فرد را می شناختند. ارتباط معنوی برقرار می کردند و تحت تأثیر قرار می گرفتند. زمانی در همین حبیب آباد که مرحوم حاجی مرشد (ستون تعزیه حبیب آباد) از دنیا رفته بود، امام خوان نداشتند، یکی از روحانیون قدیم حبیب آباد (حاج آقا سید مرتضی مومنی) را امام کردند. ایشان ممکن بود بعضی از این گوشه های آوازی تعزیه را نتواند اجرا کند چون در کار فن تعزیه نبود (چون تعزیه خوانی طبق قاعده و ضابطه است. ردیف های آوازی هر کدام از نقشهای امام، اباالفضل، حر و ... مشخص است و تعزیه خوانها باید بروند این فن را نزد اساتید خودش فرا بگیرند) اما آن روحانیت ایشان و معنویتی که داشت و نافذ الکلمه در حبیب آباد بود و همه قبولش داشتند سبب می شد وقتی ایشان با آن ابهت در لباس امام وارد میدان می شد، هنوز ایشان نخوانده ، مردم شروع به گریه می کردند.

این خیلی مهم است یعنی در محلی که زندگی می کنیم،مردم بین ما و دیگران فرق می گذارند و از ما انتظاراتی دارند ، باید انتظارات مردم را برآورده کنیم اگر این کار را انجام دادیم در اثر گذاری خیلی موفق هستیم ...

(ادامه دارد)

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۰۹
آذر




به اطلاع می رساند همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی و رحلت پیامبر اکرم (ص) ، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) همچون سنوات قبل مجالس مختلف تعزیه خوانی از سوی ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت در هر سه حسینیه شهر حبیب آباد در دهه سوم ماه صفر برگزار می گردد.


1) حسینیه سیدالشهداء (ع) و حضرت اباالفضل (ع) ( محله پایین) به نشانی : حبیب آباد برخوار خیابان گلزار شهداء جنب مسجد جامع - بعداز ظهر 

2) حسینیه امام  حسین (ع) و حضرت اباالفضل (ع) (محله بالا) به نشانی : حبیب آباد برخوار خیابان شهید مطهری خیابان شهید چمران - بعداز ظهر

3) حسینیه مهدی قائم (عج) (محله پاریس) به نشانی : حبیب آباد برخوار انتهای خیابان شهید مطهری جنب مسجد المهدی (عج) - شب

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۰۷
آذر


 

 

مراسم سومین روز درگذشت ذاکر صادق و پیر غلام امام حسین علیه السلام مرحوم آقا سید کریم حسینی مومنی از طرف امام جمعه محترم حبیب آباد حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مومنی در مصلی نماز جمعه این شهر برگزار شد.

در این مراسم با شکوه که شخصیتها و مسئولین از جمله نماینده محترم مردم شریف شهرستانهای برخوار شاهین شهر و میمه ، مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برخوار، مدیر کمیته امداد شهرستان برخوار، بخشدار حبیب آباد ، شهردار  حبیب آباد ، مدیر کمیته امداد بشاگرد هرمزگان ، مدیر حوزه علمیه بشاگرد و علماء و تعزیه خوانان و هیآت مذهبی شهرستان برخوار و بخش حبیب آباد حضور داشتند ، ذاکر با اخلاص آقا ابا عبدالله جناب آقای حاج حسن نرگس خانی دقایقی به مداحی و روضه خوانی پرداختند.

 

مجلس بزرگداشت پیر غلام ابا عبدالله مرحوم سید کریم مومنی نیز از طرف آیت الله حاج سید علی مومنی شنبه شب در مسجد الزهرا (س) حبیب آباد برگزار گردید.

 

همچنین به همت ذاکرین حسینیه محله پایین حبیب آباد و هیئت علی بن موسی الرضا ع یکشنبه شب در محل حسینیه  مجلس بزرگداشتی به این منظور منعقد گردید.

 

 

ضمنا مراسم هفتمین روز این ذاکر مخلص امام حسین (ع) روز چهارشنبه مصادف با اربعین حسینی از ساعت 1/30 بعد از ظهر الی 4 در مسجد امام صادق علیه السلام حبیب آباد برخوار برگزار می گردد.

 

جهم

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۰۵
آذر

 

 

قسمتی از تعزیه پشت خیمه ( شبیه امام ع : مرحوم سید کریم مومنی)به اطلاع می رساند مجلس ترحیم و سومین روز ذاکر صادق و مخلص حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام آقا سید کریم حسینی مومنی از سوی امام جمعه محترم بخش حبیب آباد برخوار روز شنبه مورخ 94/9/7 از ساعت 2/30 الی 4 بعد از ظهر در مصلی نماز جمعه حبیب آباد (مسجد امام صادق علیه السلام) برگزار می گردد.

 

 

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۰۴
آذر

 

 

پایگاه اطلاع رسانی تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد ، این ضایعه را به جامعه تعزیه خوانان و مردم ولایت مدار شهر حبیب آباد برخوار تسلیت عرض می نماید.

 

به اطلاع عموم می رساند ؛ مراسم تغسیل آن مرحوم ساعت 10 صبح روز پنج شنبه مورخ 94/9/5 و مراسم تشییع پیکر پاک این پیر غلام حضرت ابا عبدالله از ساعت 2 بعد ازظهر از مصلی نماز جمعه حبیب آباد(مسجد امام صادق علیه السلام) به سمت آستان مقدس حضرت عبدالمومن حبیب آباد برگزار خواهد شد.

 

حضور با شکوه مومنین موجب شادی روح آن مرحوم و تسلی خاطر بازماندگان می باشد. ان شاء الله 

 

(اطلاع رسانی در خصوص مراسمات ترحیم و ... از طریق این پایگاه صورت خواهد پذیرفت)

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۰۳
آذر

نشست تخصصی «انبیا در سوگ: تصحیح و بررسی متون شبیه‌خوانی دوره قاجار» با حضور بهروز محمودی بختیاری، دانشیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

 

به گزارش سایت ایران تئاتر، در نشست تخصصی «انبیا در سوگ: تصحیح و بررسی متون شبیه‌خوانی دوره قاجار» که با هدف اجرای طرح پژوهشی با همین عنوان در پژوهشکده هنر، برگزار شد، بهروز محمودی بختیاری، ضمن معرفی تعزیه به‌‏منزله نمایش اصیل ایرانی اسلامی، به اهمیت اهتمام به پژوهش‌‏های کاربردی در این حوزه پرداخت.

محمودی بختیاری گفت: تعزیه یکی از میراث فرهنگی و میراث مکتوب ما به شمار می‌رود. بیشتر نمایش‌های اصیل ایرانی مانند بقال‌بازی، تخته حوضی، پهلوان کچل و خیمه‌شب‌بازی متنی برای اجرا ندارند، اما تعزیه و نقالی متن برای اجرا دارند و همین موضوع امکان و قابلیت پژوهش در این دو حوزه را میسر می‌کند.

او افزود: هدف از برگزاری این نشست پرداختن به اهمیت و ارزش‌های تعزیه است و قصد داریم پژوهش‌هایی را که درباره تعزیه در دوره قاجار بر اساس متن‌های موجود در کتابخانه مجلس شورای اسلامی انجام داده‌ایم، در قالب مجموعه‌ای منتشر کنیم و امیدواریم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتشار این مجموعه که در برگیرنده 36 نسخه تعزیه است، حمایت کند.

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۰۱
آذر

آنچه در بزرگداشت عاشورا با آن رو به رو هستیم، دو چیز است: یکی شکل و صورت پیام‌رسانی و بزرگداشت قیام عاشورا و دیگری انتقال پیام. آنچه اهمیت بیشتر دارد و اساسی‌تر است، محتوا است و اصل نیز همین است. ارزش گذاری قالب‌ها و صورت‌ها و حتی جواز و عدم جواز آن، با محتوا و اصل پیام، قابل تعریف و تبیین است. از دیدگاه اسلام، عزاداری و سوگواری اهل بیت(ع) می تواند در قالب‌ها، و ابزاری که میان ملل و اقوام مرسوم بوده، محقق شود و به شیوه های گوناگون تجلی یابد، البته تا زمانی که به اصل پیام و محتوا لطمه نزند، بلکه به بهترین نحو پیام را در ذهن و جان مخاطب جای دهد. از این رو استفاده از شیوه های عزاداری که در صدر اسلام رایج نبوده اما آسیبی به محتوا نمی‌رساند،‌ نه تنها از نظر شرعی اشکال ندارد، بلکه مطلوب بوده و می تواند در حد خود، شعارهای عاشورا و اهل بیت(ع) را به گوش انسان معاصر رسانده و قلب او را به سمت باورها سوق دهد. حال اگر هنر تعزیه این هدف را برآورده نماید،‌ مطلوب و پسندیده است.قالب‌های مشروع و مجاز دارای حدود و چارچوب های خاصی است که به وسیله شرع و عقل تعیین می گردد. اگر عزاداری با شیوه هایی اجرا شود که شور را بر شعور غالب سازد و به نوعی موجب انحراف از فلسفه عزاداری و از دست دادن محتوا گردد، خارج از حدود عزاداریِ مشروع و معقول است. 

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار