پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

مقام معظم رهبری:

در مجــالس عـــزاداری مــاه محـرم ‚ این سـه
ویــژگی ‚ باید وجـود داشته باشد:

1) عــــــاطفــه را نسبـــت بــه حسیـــن بـــن
علـی و خــــانــدان پیغمبر‚ علیهـم صلواه الله‚
بیشتـر کند.( علقه و رابطه و پیـوند عاطفی را
باید مستحکم تر سازد.چون رابطه ی عاطفی‚
یک رابطه یبسیار ذی قیمت است.
2) نسبت بــه حادثه ی عاشورا‚ باید دید روشن
و واضحـــی به مســـتمع بـــدهد.
۳) نسبت بــه معارف دیـن ‚ هـم ایجاد معرفت
و هم ایجاد ایمان و لو به نحو کمی کند.

هدف این وبلاگ تأکید بر تعزیـه خـوانـی سنتی
و تـرویج ایـن هنـر اصیـل اسلامی با عنایت به
منویات مقـام عظمــای ولایت و مـراجع عظـام
تقلید است. از عـزیـزان علاقه مند به این هنـر
دعـوت می شـود بـا نظــرات سازنده خویش ما
را در تـرویج تعزیـه سنتی و جلوگیـری از آسیب
های این هنر یاری فرمایید.

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۹
فروردين

جابر عناصری در سال 1324 در شهر اردبیل زاده شد. او از کودکی به تعزیه و شبیه خوانی علاقه مند بود. دکتری خود را در رشته فلسفه از دانش گروه : علوم انسانی رشته : علوم اجتماعی گرایش : تعزیه خاطرات کودکی : علی عناصری( پدر جابر) بدلیل علاقه و ارادتی که به ائمه اطهار علیهم السلام داشت، هر ساله مراسم عزاداری، شبیه خوانی و تعزیه را در منزل خود برپا می نمود. جابر از کودکی به شبیه خوانی و تعزیه علاقه مند بود. و زیر نظر پدر، مراسم شبیه خوانی را آموخت. در زمانی که پدرش مراسم شبیه خوانی را برگزار می نمود، جابر مشق های خود را در پشت نسخه های تعزیه می نوشت.اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی : جابر عناصری در یک خانواده فرهنگی - مذهبی در اردبیل به دنیا آمد . و بدلیل علاقه پدرش به ائمه اطهار و اجرای مراسم تعزیه و شبیه خوانی در منزل وی، جابر به تعزیه علاقه مند گردید. پدرش نیز یکی از مردان سرشناس اردبیل بود و در نظر مردم بسیار محترم بود. خانه او نیز هر ساله محل برگزای مراسم تعزیه و شبیه خوانی بود. از این رو در همه جای آن آلات و ادوات شبیه خوانی و تعزیه به چشم می خورد.
  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۲۸
فروردين

بخش هفتم :

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مومنی در ادامه آسیب های تعزیه خوانی گفتند : مسالۀ دیگر سر راه گرفتن و آمدن حر خدمت امام است. البته این در حبیب آباد خوانده می شود و نمی دانم این تعزیۀ 72 تن را در جاهای دیگر اجرا می کنند یا خیر؟ که خلعت پوشی هم دارد. بعد از گفتگوهای حر با امام ، آنجایی که امام می فرماید : کند مادرت در عزایت فغان ؛ حر اینجا چه کار می کند؟ آیا بر روی امام شمشیر می کشد؟ اینجا حر ادب نشان داد و گفت یابن رسول الله اگر کسی دیگر نام مادر مرا می برد بدنش را پاره پاره می کردم ولی : من چه گویم در جواب تو زبانم لال باد...

سپس حر می گوید : مادر تو فاطمه بنت رسول اطهر است /  بهترین خلق عالم جفت پاک حیدر است 

بنده جُنگ تعزیه 72 تن قدیم را دیدم و این عبارات :

ای وای بر تو ای پسر مرتضی علی /  گویی تو ننگ بر من ایا پور حیدری ...

بردار گُرز تو ای حر و پا در رکاب کن... و بعد هم می گوید : یابن سبط المصطفی آتش زدی بر پیکرم ... 

در آن نبود. این دو بیت نباید خوانده شود . گذشته از اینکه "یابن سبط المصطفی" غلط است و صحیح آن "یابن بنت المصطفی" است. سبط یعنی نوۀ دختری و "یابن سبط" اشخاصی همچون علی اکبر می شوند نه امام حسین (ع).

استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر تعزیه افزودند : در تعزیه حضرت زهرا (س) در وصیت های حضرت زهرا به امیر المومنین اشعار توهین آمیز زیادی است . مثلا آن جایی که می گوید برای فرزندانم هوو نیاور و یا اگر نیمه شب بیدار شدند چه کار کن و ... که اینها توهین به امیر المومنین است . وصیت نامه های خوبی برای حضرت زهرا سروده شده ، آنها را باید خواند.

ایشان در خصوص تعزیه امام حسن (ع) بیان کردند : کسانیکه تعزیه امام حسن (ع) می خوانند ، آن موقعی که امام حسین (ع) می آید بالای سر امام حسن  می بیند که برادرش زهر خورده، دست دراز می کند کاسه زهر را بخورد که این هم توهین به امام حسین (ع) است تا حدی که امام حسن طاقت ندارد جلوی امام حسین را بگیرد زینب را خطاب می کند که بیا جلو و کاسه زهر را از حسین بگیر. این که می شود خودکشی و چنین نسبت توهین آمیزی به امام معصوم صحیح نیست . اینها باید اصلاح شود...

ادامه دارد


  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۲۵
فروردين

برای اولین بار باز خوانی پیش واقعه های بیش از صد و پنجاه سال تعزیه ی ایران

تحقیق ٬ تألیف ، تنظیم و ویرایش  و اجرا

اسدالله علی عسگری رنانی

با همکاری  ، نظارت و اجرای استاد حسن منصوری

کاری از مکتب خانه ی حجاز دفتر واحد موسیقی تعزیه انجمن استان اصفهان

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۲۲
فروردين

رییس ، معاون فرهنگی و تعدادی از اعضای ستاد برگزاری نماز جمعه حبیب آباد به همراه جمعی از پیشکسوتان تعزیه حبیب آباد ( از جمله آقایان حاج مصطفی فقیه ، مصطفی محسنی ، محمد طالبی، رضا بیگی) و تعدادی از تعزیه خوانان این شهر با حضور در مسجد جامع اسلام آباد برخوار در مراسم هفتمین روز درگذشت مرحوم حاج علی اعظمی شرکت نمودند. در این مراسم که اقشار مختلف مردم ، هیآت مذهبی ، تعزیه خوانان از شهرهای مختلف استان حضور داشتند ، آقای محمد طالبی (ذاکر اهل بیت و از تعزیه خوانان حبیب آباد) دقایقی به مرثیه سرایی پرداخت.


  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۲۱
فروردين


 

قسمتی از تعزیه شهادت امام (ع) - شمر : مرحوم اعظمی

 

مصاحبه سایت تعزیه سیرجان با استاد مرحوم حاج علی اعظمی(علی شمر)

لازم به ذکر است این مصاحبه توسط سایت تعزیه سیرجان صورت پذیرفته و منتشر شده که عینا جهت مشاهده شما علاقه مندان به هنر تعزیه درج می گردد. پایگاه اطلاع رسانی تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار ، مسئولیتی در قبال مطالب نقل شده ندارد...

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۲۰
فروردين



قسمتی از تعزیه شهادت امام حسین علیه السلام - شمر مرحوم اعظمی

با عرض تسلیت 
به اطلاع می رساند مراسم هفتمین روز درگذشت ذاکر با اخلاص امام حسین (ع) و پیشکسوت تعزیه مرحوم حاج علی اعظمی یکشنبه مورخ 22 فروردین ماه 1395 در مسجد جامع اسلام آباد برخوار  از ساعت 15/30 الی 18/30 منعقد می گردد.

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار
۱۶
فروردين

درگذشت تعزیه خوان پیشکسوت و از افتخارات تعزیه برخوار مرحوم حاج علی اعظمی را به جامعه تعزیه خوانان و هنرمندان و عموم مردم ولایتمدار شهرستان برخوار و استان اصفهان تسلیت عرض می نماییم.

پایگاه اطلاع رسانی تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار


قسمتی از تعزیه شمر مرحوم اعظمی


  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار