آموزش تعزیه اصیل از انحراف آن جلوگیری می کند
مظفر قربان نژاد در پاسخ به این سوال که آیا اصالت و شئونات موسیقی در تعزیه حفظ و رعایت میشود اظهار کرد: این روند به بیصاحب بودن تعزیه برمیگردد. آهنگهای خوانندگان به درد تعزیه نمیخورد، چرا باید موسیقی فیلم امام علی(ع) یا آهنگهای ابراهیم تاتلیس، شجریان و… در تعزیه نواخته شود؟! سازندگان این موسیقی ها برای اجراهایشان هزینه کردهاند و استفاده از این موسیقی ها معصیت است. باید حق کپی رایت رعایت شود. به جای استفاده از این موسیقی ها میتوان از دستگاههای موسیقی ایرانی مثل دشتی و اصفهانی یا گوشه هایی از شور کمک گرفته شود.
او ادامه داد: یک عده کمی دارند تعزیه را بیچاره میکنند، این نوعی تهاجم فرهنگی است که به تعزیه نیز سرایت کرده است.
قرباننژاد با بیان این که نظارتی بر اجرای صحیح تعزیه خوانی نیست، عنوان کرد: متاسفانه از سال ۸۰تا ۹۰یک نسلی وارد تعزیه شدند که یک سری انحرافاتی را با خودش آورد و مشکلسازی کردند. هیچ کاری هم با آن ها نمی توان کرد و عده ای هم دنبال رو آن ها شدند. باید قدرتی بیاید و یک سری فیلترهایی را برای تعزیه خوانی اعمال کند. او با ابراز امیدواری از این که جوانانی برای تعزیه خوانی جذب می شود گفت: همچنان مکانهایی وجود دارد که به جوان تعزیه خوانی آموزش میدهند اما امیدوارم که این جوانان در مسیری درست قرار بگیرند و اصالت تعزیه خوانی را حفظ کنند.
منبع: روزنامه اطلاعات
- ۹۸/۰۴/۰۲