پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

مقام معظم رهبری:

در مجــالس عـــزاداری مــاه محـرم ‚ این سـه
ویــژگی ‚ باید وجـود داشته باشد:

1) عــــــاطفــه را نسبـــت بــه حسیـــن بـــن
علـی و خــــانــدان پیغمبر‚ علیهـم صلواه الله‚
بیشتـر کند.( علقه و رابطه و پیـوند عاطفی را
باید مستحکم تر سازد.چون رابطه ی عاطفی‚
یک رابطه یبسیار ذی قیمت است.
2) نسبت بــه حادثه ی عاشورا‚ باید دید روشن
و واضحـــی به مســـتمع بـــدهد.
۳) نسبت بــه معارف دیـن ‚ هـم ایجاد معرفت
و هم ایجاد ایمان و لو به نحو کمی کند.

هدف این وبلاگ تأکید بر تعزیـه خـوانـی سنتی
و تـرویج ایـن هنـر اصیـل اسلامی با عنایت به
منویات مقـام عظمــای ولایت و مـراجع عظـام
تقلید است. از عـزیـزان علاقه مند به این هنـر
دعـوت می شـود بـا نظــرات سازنده خویش ما
را در تـرویج تعزیـه سنتی و جلوگیـری از آسیب
های این هنر یاری فرمایید.

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

دومین همایش تخصصی تعزیه خوانان شهرستان برخوار با موضوع آسیب شناسی تعزیه از طرف معاونت فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعۀ حبیب آبادبا سخنرانی امام جمعۀ محترم این شهر ، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مومنی در مصلای نماز جمعۀ حبیب آباد برگزار شد. در این همایش که سرپرستان بیش از بیست گروه تعزیه خوانی و تعزیه خوانان شهرهای مختلف شهرستان برخوار و مسئولین حضور داشتند حاج آقا مومنی با بیان اینکه هر چیزی در این دنیا دارای آفت و آسیب است ، عزاداری سید الشهداء که از افضل قربات است نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از جمله شیوه های عزاداری سید الشهداء ، تعزیه خوانی است و موضوع بحث این همایش نیز آسیب شناسی تعزیه است . تعزیه دارای دو جنبه است. جنبۀ معنوی و ظاهری و هر یک از این جهات دارای ارکان است، رکن معنوی تعزیه : ذکر مصائب آل الله مخصوصا حضرت سید الشهداء است از سر اخلاص و معرفت و رکن ظاهری و شکلی و قالبی تعزیه سه چیز است : کلام و گفتار، موسیقی (اعم از سازی و آوازی) و کار تعزیه و تمام این ارکان مورد آسیب های مختلف هستند که باید آنها را شناخت و از آن پرهیز کرد تا بتوان تعزیه ای کامل و مطلوب ارائه نمود ...
ایشان در ادامه به تفصیل به بیان آسیب های مختلف از جمله : آسیب های فکری و عقیدتی ، آسیب های اخلاقی و رفتاری و آسیب های هنری و فنی تعزیه پرداختند.
امام جمعۀ محترم حبیب آباد در فرازی دیگر از سخنان خود با بیان مستنداتی که هم اکنون در دست هست، شهرستان برخوار را یکی از مهدها و مراکز تعزیه کشور بر شمردند و ضمن تشکر و قدردانی از زحمات تعزیه خوانان برخوار از آنان خواستند که تعزیۀ قدیم برخوار را با خصوصیات معنوی،فنی و هنری آن احیاء و حفظ نمایند. 
در این همایش آقای صابری ، ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برخوار نیز در سخنانی برخی از مقررات و دستورالعمل های مربوط به گروههای تعزیه خوانی را بیان کردند و در ادامه جناب سرهنگ صادقی ، فرمانده محترم نیروی انتظامی شهرستان برخوار نیز نکات امنیتی مربوط به برپایی مجالس تعزیه را تذکر دادند. 
همچنین در این همایش از اثر فرهنگی ناملموس با عنوان " پیش خوانی پیش واقعه های تعزیه " که به همت آقای علی عسکری رنانی (پژوهشگر تعزیه) گردآوری شده و در فهرست آثار فرهنگی ناملموس میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است رونمایی شد.

بزودی بیانات امام جمعۀ محترم حبیب آباد و عکس های این همایش در این پایگاه بارگزاری خواهد شد...

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی