موسیقی اصیل تعزیه
حاتم
عسگری از پژوهشگران عرصه موسیقی درباره آسیبهای موسیقایی مجالس
شبیهخوانی طی سالهای اخیر خاطرنشان کرد: در زمان گذشته اصولا برای جمع
کردن مردم برای دیدن مجالس تعزیه از ابزار و ادوات تبلیغاتی آنچنانی
استفاده نمیکردند و این لحن زیبای موسیقی و روایت مجالس تعزیه بود
که باعث می شد مردم به خواسته خود در مکانی بدون سقف و در مساجد حضور پیدا
کنند و به تماشای این مجلسها بنشینند. وی
ادامه داد: اجرای این مجالس شبیهخوانی در زمانهای گذشته به قدری زیبا و
جذاب بود که تماشاگران در بسیاری از موارد بیش از سه ساعت در مکان اجرای
تعزیه می ماندند و از روایت نمایشی - موسیقایی آن لذت میبردند. به نظر من
اولویت اصلی آن آثار که تماشاگران را جذب خود میکرد موسیقی بود که
متاسفانه طی سالهای اخیر در جریان اجرای مجالس شبیهخوانی نقش این موسیقی
فاخر کمتر شده و همین امر نگرانیهایی را در این زمینه به وجود آورده که یک
بخش آن دور افتادن از اصلیت موسیقی تعزیه است. این خواننده موسیقی ایرانی گفت: من در
دوران فعالیت کاری خودم افتخار تعزیهخوانی نداشتم اما به دلیل فقدان
جریانهای اصیل آواز در تعزیه که رو به انحطاط است مجبور به خوانش دوباره
بسیاری از این قطعات شدم که این روند هنوز ادامه دارد. البته در این میان
نمی توان از تلاش هایی که هنرمندان این عرصه انجام می دهند چشمپوشی کرد
اما باید قبول کنیم که این دوستان در ارائه ردیف آوازی صحیح و اصیل مبتنی
بر موسیقی ایرانی کوتاهی کردند چراکه اگر آهنگ وجود نداشته باشد، بازیگری
در تعزیه هم معنا و مفهوم خاصی پیدا نمی کند.از موسیقی اصیل تعزیه دور افتادهایم
- ۹۴/۰۳/۰۲