پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

مقام معظم رهبری:

در مجــالس عـــزاداری مــاه محـرم ‚ این سـه
ویــژگی ‚ باید وجـود داشته باشد:

1) عــــــاطفــه را نسبـــت بــه حسیـــن بـــن
علـی و خــــانــدان پیغمبر‚ علیهـم صلواه الله‚
بیشتـر کند.( علقه و رابطه و پیـوند عاطفی را
باید مستحکم تر سازد.چون رابطه ی عاطفی‚
یک رابطه یبسیار ذی قیمت است.
2) نسبت بــه حادثه ی عاشورا‚ باید دید روشن
و واضحـــی به مســـتمع بـــدهد.
۳) نسبت بــه معارف دیـن ‚ هـم ایجاد معرفت
و هم ایجاد ایمان و لو به نحو کمی کند.

هدف این وبلاگ تأکید بر تعزیـه خـوانـی سنتی
و تـرویج ایـن هنـر اصیـل اسلامی با عنایت به
منویات مقـام عظمــای ولایت و مـراجع عظـام
تقلید است. از عـزیـزان علاقه مند به این هنـر
دعـوت می شـود بـا نظــرات سازنده خویش ما
را در تـرویج تعزیـه سنتی و جلوگیـری از آسیب
های این هنر یاری فرمایید.

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

به مناسبت هفتمین روز درگذشت مرحوم حاج علی اعظمی

شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۲۳ ب.ظ

 در یک بعد از ظهربا هماهنگی که با دوست عزیزم جناب اکبر اعظمی داشتم موفق شدم به دیدار ابوی ایشان جناب آقای حاج علی اعظمی بروم ولحظاتی در کنار ایشان باشم از محضر ایشان استفاده کنم لازم به ذکر است اقای علی اعظمی از پیشکسوتان تعزیه استان اصفهان ویکی از مخالف خوانهای قدر وصاحب نام این استان که میتوان به جرات گفت قطب تعزیه ایران میباشد بوده اند که در بین تعزیه خوانان وتعزیه دوستان این خطه به نام علی شمر شهرت دارند وکمتر کسی است که در این استان اهل تعزیه باشد وبا نام علی شمرآشنایی نداشته باشد وایشان را نشناسد یگ گفتگوی ساده وخودمانی با ایشان داشتم که به سمع ونظر شما عزیزان میرسد.....

جناب حاج علی اقا ضمن اظهار تشکر از شما که بنده حقیر را پذیرفتید واجازه دادید که لحظاتی با شما هم سخن شوم از محضرتان تقاضا دارم کمی از خودتان بفرمایید :

...بسم الله الرحمن الرحیم ...

بنده علی اعظمی متولد سال 1305 که هم اکنون 87 سال دارم به سن 8 سالگی که بچه بودم در کار تعزیه شرکت داشتم پدرم وپدر بزرگم از مخالف خوانهای درجه یک بودند البته با شغل نجاری شغلشان تعزیه خوانی نبود بنده درکارخانه بارش ماکو ساز بودم و در کارم هم موفق بودم کارگران کارخانه به جهت اینکه من تعزیه خوان بودم به من احترام خاصی میگذاشتند بنده در مرکز تعزیه خوانی برخوار دولت اباد خیلی شرکت داشتم وتعزیه های زیادی خوندم در خمینی شهر 53 سال دنبال هم تعزیه خواندم البته با شغل نجاری نه با شغل تعزیه خوانی در جشن هنر شیراز در سال 55 شرکت داشتم و7 مجلس تعزیه در حسینیه مشیر این شهر خواندیم که من در هر هفت تعزیه شرکت داشتم ودر سال 56 در جشن هنر اصفهان شرکت داشتم و6 مجلس تعزیه خواندم . در تمام آبادی های اصفهان بنده در تعزیه خوانی شرکت داشتم وحالا هم فرزندم اکبر اقا تعزیه میخواند البته شغل اصلی ایشون هم مثل خودم تعزیه خوانی نیست که از این راه امرار معاش کند ولی همه جا دعوت میشه ومیرود وتعزیه میخواند.

اکبر اقا فرزندتان بهتر میخواند یا خودتان ؟؟....

عرض به حضورتان اینو نمیشه تصدیق بدی که اکبر بهتر میخواند یا خودم ..

حاج اقا اگه بخواهید میتونید بگید ؟؟....

خوب فعلا"اون استادی که خودم داشتم ودارم هنوز اکبر اقا نداره ..اما کم کم رو دست من هم میاره ...

حاج اقا تعزیه خوانهای امروزی مخصوصا" مخالف خوانها ، من با اولیاء خوانها کاری ندارم تعزیه را درست وصحیح میخوانند ودرست اجرا مینمایند ؟؟؟

عرضم به حضورتان اینست که تعزیه خوانی نقدا" یه خورده بچه بازی شده مثلا"بابا اصلا"نمیتونه میون حسینیه راه بره یک دست لباس خریده تعزیه خون شده ..تعزیه خوانی ده قسمته 9 قسمت اون کارهاشه که باید بلد باشه انجام بده ...چه آوازی را چه موقع بخونه .. چه جور بنشینه .. چه جور بلند بشه ..چه جور راه برود ..چه جور سوار اسب بشه .. اما فعلا" یه خورده بچه بازی شده  ما هم اگه یه موقع به کسی بگیم آقا اشتباه میکنی کارت اشتباهست ودرست نیست بدش میاد واوقاتش تلخ میشه اگه طوری بود که میشد باهاشون حرف بزنی وحرف می شنفتن تعزیه خوانی اصفهان خوب هست وخوب تر هم میشد به یکی از تعزیه خوانهای اسمی اصفهان گفتم که این راهی که تو میروی اشتباهست  هـــا اینطوری که من میگویم برو گفت حاج علی امروز اینجور می پسندند . گفتم پس خدا این عقل و ازت نستونه ...بابا کاسبی اش را این کرده خدا شاهده نه من نه اکبر نه پدرم ونه پدر بزرگم کاسبی مان اینکار نبود . ابدا..من دلم میخواد که تعزیه خوانی ابرو مند باشه ..4 تا 5 روز به اول محرم بود خدا بیا مرزه هاشم فیاض را اومد گفت دعوتت کردن بیائی تهران گفتم هاشم من نمیتونم تهران بیام گفت حاج علی پول بخوای اونجاست . اسم بخوای اونجاست . آبرو بخوای اونجاست . چرا نمیتونی بیائی ؟ گفتم خمینی شهر قول دادم و آبادی خودمون هم قول دادم نمیتونم بیام . عصبانی شد ورفت بعد محرم دوباره امد گفت نیومدی بد کاری کردیخیلی اشتباه کردی . گفتم نمیتونستم بیام اخه محل مان قول داده بودم .

در اینجا اقای اکبر اعظمی فرزند حاج علی گفتند :  اخه ما هر وقت در محله مان تعزیه میخوانیم فی سبیل الله است وچیزی نمیگیریم

حاج اقا یک خاطره از تعزیه برایمان تعریف کنید ....

خاطره خیلی از تعزیه دارم معطل میشوید ...اما رفته بودم محموداباد تعزیه 72 تن را بخونیم به سید کمال گفتم آسید کمال امروز روزی که شما امام بخوانید نیست ..گفت نمیخونم می نشینم پای تعزیه تعزیه تموم شد وما امدیم منزل من داشتم استراحت میکردم همینطور خواب وبیدار بودم یه وقت دیدم یه سید یه عمامه سبز سرش هست ویه عصا هم در دستش اومد توی خونه گفتم حاج آقا سلام علیکم ...گفت سلام علیکم چرا نگذاشتی سید کمال امام بخونه ؟ گفتم اقا نمیتونست آبرومان میرفت بهتر از او داشتیم خواند . گفت نه بد کاری کردی ازاین کارها دیگه نکنی هـــا ورفت ...

حاج اقا وقت شما را نمیگیرم وبیش از این مزاحم شما نمیشوم برایتان طول عمر با عزت آرزومندم .......

لازم است به استحضار برسانم حاج علی اقا 87 سال از عمر با برکتشان میگذرد وصلاح ندیدم سوالات دیگری از ایشان داشته باشم

ومصدع اوقات این پیر میدان دیده تعزیه باشم الحق که وجود اینگونه افراد برای تعزیه نعمت بزرگیست ایکاش قدر ومنزلت اینگونه افراد را که کم هم نیستند در تعزیه ایران میشناختیم واز تجارب آنها استفاده میکردیم وآنها را به بوته فراموشی نمی سپردیم که متاسفانه در حال حاضر چنین است و به مصداق (نو که اومد به بازار کهنه میشه دل آزار ) همه این عزیزان را که سرمایه های تعزیه ایران هستند از یاد برده ایم واین اصلا" خوب نیست .

 

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی