پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

مقام معظم رهبری:

در مجــالس عـــزاداری مــاه محـرم ‚ این سـه
ویــژگی ‚ باید وجـود داشته باشد:

1) عــــــاطفــه را نسبـــت بــه حسیـــن بـــن
علـی و خــــانــدان پیغمبر‚ علیهـم صلواه الله‚
بیشتـر کند.( علقه و رابطه و پیـوند عاطفی را
باید مستحکم تر سازد.چون رابطه ی عاطفی‚
یک رابطه یبسیار ذی قیمت است.
2) نسبت بــه حادثه ی عاشورا‚ باید دید روشن
و واضحـــی به مســـتمع بـــدهد.
۳) نسبت بــه معارف دیـن ‚ هـم ایجاد معرفت
و هم ایجاد ایمان و لو به نحو کمی کند.

هدف این وبلاگ تأکید بر تعزیـه خـوانـی سنتی
و تـرویج ایـن هنـر اصیـل اسلامی با عنایت به
منویات مقـام عظمــای ولایت و مـراجع عظـام
تقلید است. از عـزیـزان علاقه مند به این هنـر
دعـوت می شـود بـا نظــرات سازنده خویش ما
را در تـرویج تعزیـه سنتی و جلوگیـری از آسیب
های این هنر یاری فرمایید.

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی


حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مومنی، امام جمعه محترم حبیب آباد در بخشی از خطبه های نماز جمعه مورخ 1397/12/10 حبیب آباد برخوار با بیان خدمات و دستاوردهای حوزه های علمیه و روحانیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند : هر منطقه ای که افراد مستعد و تحصیلکرده در آن رشد و به درجات بالای علمی رسیده، بهره مند از وجود روحانیت آگاه، با بصیرت ، فعال و دلسوز بوده که توانسته است بر روی افراد آن منطقه تاثیر مثبت بگذارد و هر کجا محروم از این نعمت بوده از رشد کافی فرهنگی و ... نیز برخوردار نبوده است. 

ایشان با ذکر مثالی در این زمینه بیان کردند : در حبیب آباد نیز با توجه به حضور روحانیت آگاه و با بصیرت در بین مردم و همراه با ایشان و دلسوز نسبت به مسائل آنها سبب شده است که افراد تحصیلکرده (پزشکان ، مهندسان و ...) و عالم در این منطقه پرورش یابند که هر کدام منشا برکات و آثاری در دیگر نقاط بوده و هستند . 

ایشان همچنین بیان کردند در زمان مرحوم آیت الله مسجد شاهی (که حاکم شرع آن زمان در اصفهان بود) مردم حبیب آباد به ایشان مراجعه نموده و از ایشان درخواست نمودند که یک روحانی برای تبلیغ مسائل دینی به این شهر بفرستند که ایشان نیز یکی از شاگردان عالم و با تقوای خود، مرحوم  آخوند ملا احمد بروجنی را برای امر تبیلغ به این شهر فرستادند و اولین خانه عالم توسط حبیب آبادی ها برای آن مرحوم در این شهر بنا گردید. 

در زمان حضور این روحانی عالم و فرهیخته که فرهنگ آن زمان حبیب آباد متاثر از وجود ایشان گردید، اشعار شعرا و ادیبان از پختگی بیشتری برخوردار شد و ادیبان و تعزیه خوانان با کسب فیض از محضر این عالم متقی بر غنای آثار ادبی و هنری خود افزودند تا جایی که در زمان ظل السلطان و در تکیه دولت اصفهان از تعزیه خوانان حبیب آبادی برای اجرای تعزیه در آن تکیه دعوت می شده است که اسناد آن نیز موجود می باشد.

همچنین پرورش عالمان مبرز همچون حاج آخوند ملا نصر اله حبیب آبادی ، شیخ علیمحمد فقیه حبیب آبادی، حاج شیخ عالم حبیب آبادی و مرحوم معلم حبیب آبادی و سایر بزرگان دینی این منطقه عالم پرور، حاصل زحمات و فعالیتهای دینی این روحانی فعال و سایر عالمان بعد از ایشان (همچون آیت اله ادیب حبیب آبادی و ...) می باشد.

  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی