پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

امام خمینی (ره) : کربلا و فرهنگ عاشورا، اسلام را حفظ کرد، و باید این مکتب به همان سبک سنتی آن حفظ شود

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی

مقام معظم رهبری:

در مجــالس عـــزاداری مــاه محـرم ‚ این سـه
ویــژگی ‚ باید وجـود داشته باشد:

1) عــــــاطفــه را نسبـــت بــه حسیـــن بـــن
علـی و خــــانــدان پیغمبر‚ علیهـم صلواه الله‚
بیشتـر کند.( علقه و رابطه و پیـوند عاطفی را
باید مستحکم تر سازد.چون رابطه ی عاطفی‚
یک رابطه یبسیار ذی قیمت است.
2) نسبت بــه حادثه ی عاشورا‚ باید دید روشن
و واضحـــی به مســـتمع بـــدهد.
۳) نسبت بــه معارف دیـن ‚ هـم ایجاد معرفت
و هم ایجاد ایمان و لو به نحو کمی کند.

هدف این وبلاگ تأکید بر تعزیـه خـوانـی سنتی
و تـرویج ایـن هنـر اصیـل اسلامی با عنایت به
منویات مقـام عظمــای ولایت و مـراجع عظـام
تقلید است. از عـزیـزان علاقه مند به این هنـر
دعـوت می شـود بـا نظــرات سازنده خویش ما
را در تـرویج تعزیـه سنتی و جلوگیـری از آسیب
های این هنر یاری فرمایید.

پایگاه تخصصی تعزیه خوانی سنتی



قسمتی از تعزیه شهادت امام حسین ع (شبیه شمر : آقای مرتضی منصوری)


از دیگر تعزیه خوانان پیشکسوت حبیب آباد، آقای مرتضی منصوری فرزند مرحوم استاد عباس می باشد. مرتضی منصوری در سال 1324 در حبیب آباد متولد شد. وی تعزیه خوانی را در سن 8 سالگی و از سال 1332 آغاز نموده است. آقای منصوری که از سال 1335 شمسی تا کنون در حسینیه حضرت امام حسین ع و حضرت اباالفضل ع معروف به حسینیه محله بالا به ایفای نقش پرداخته بیشترین تآثیر در این هنر اسلامی را از تعزیه خوانان قدیمی همچون پدر بزرگش مرحوم علی اکبر محوری (علی اکبر ابن سعد)، غلامرضا محوری (غلامرضا جواد)، محمد علی محوری (محمد علی شمر) داییش، پذیرفته است.

آقای منصوری از ابتدای ورود به این عرصه تا کنون در نقش های مختلفی اعم از اولیاء خوان و اشقیاء خوان از جمله : سکینه ، دوطفلان مسلم، دوطقلان زینب، حضرت قاسم، حضرت علی اکبر، حضرت عباس، حضرت امام حسین ع ، حر ، شمر ، امام حسن ع و... به ایفای نقش پرداخته است. 

ایشان در توصیه به جوانان که به تازگی قدم در این عرصه می پردازنند نکاتی همچون داشتن خلوص نیت، داشتن ارادت به ائمه معصومین ع ،عشق و علاقه خدمت در دستگاه امام حسین ع و نداشتن تکبر و ریا را مورد تأکید قرار می دهند.

سر پرست گروه تعزیه خوانان محله بالای حبیب آباد در خاطره ای از تعزیه خوانی خود اینگونه نقل می کند :

در سال 1355 اینجانب در نقش حضرت علی اکبر ع در صبح عاشورا ایفای نقش می نمودم که در هنگام سر راه گیری حضرت عباس ع و حر بن ریاحی که مرحوم مصطفی منصوری (مصطفی شبیه خوان) در نقش حضرت عباس ع بود هنگامی که سوار بر اسب بود انگشت وی زیر دهانه اسب گیر نمود و باعث آسیب دیدگی ایشان گردید و بنده بالاجبار به جای ایشان در نقش حضرت عباس ع ایفای نقش نمودم تا مراسم تعزیه خوانی وقفه نیافتد بعد از آن توسط یکی از خدمتگزاران خبر رسید که شمر خوان حضور پیدا نکرده و باید سریع جهت پوشیدن لباس مخالف خوانی تغییر نقش بدهم پس به ناچار آقای  حاج حسین طالبی را در نقش حضرت عباس ع قرار داده و خود در نقش شمر بن ذالجوشن تغییر لباس دادم. هنگامی که ورود کردم شعری که باید بخوانم در ذهنم نیامد چند دور با اسب زدم تا اینکه یکی از شعرها به یادم آمد و پس از آن شعرهای بعدی  به ذهنم آمد در همان سالها با توجه به ناتوانی و مریض بودن مرشد غلامرضا جواد به عنوان سرپرست هیئت تعزیه معرفی و حکم سرپرستی  گرفتم.

 

از همکاری آقای مرتضی منصوری با این پایگاه اطلاع رسانی تشکر نموده و از خداوند متعالی برای ایشان سلامتی و توفیق روز افزون مسالت می نماییم.




  • تعزیه خوانی سنتی حبیب آباد برخوار

نظرات  (۱)

باسلام
به مدیر وبلاگ خسته نباشید می گویم. من به طور مرتب مطالب وبلاگ را دنبال می کنم.روز به روز پربارتر می شود.قطعه های کوتاه از تعزیه ها خیلی خوب است.همچنین نقدها هم خوب و به جاست.
موفق باشید.
پاسخ:
با سلام و احترام
تشکر از ارسال نظر شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی